L’embaràs és l’etapa fisiològica més important de la dona, de més canvis, amb adaptacions metabòliques i hormonals, i s’ha de basar en una bona alimentació, justa, saludable i racional.

L’augment de pes és un dels principals canvis que, en un embaràs a termini, representa uns 9-11kg. Aquest augment segueix una evolució aproximada de: fins a 1,5kg el primer trimestre, uns 3,5kg el segon, i la resta el tercer. Aquest augment de pes és essencial per a què la mare procuri unes reserves d’energia que s’aniran utilitzant quan l’embaràs avanci.

Per mantenir el pes a ratlla però, no s’han de fer dietes restrictives de control de pes, ja que una malnutrició pot provocar avortaments espontanis, parts prematurs o un mal desenvolupament del nou nat. Per tant, si l’augment de pes és superior a les pautes recomanades, s’ha de posar solució però no dràstica. Després de l’embaràs ja es perdran aquells quilos de més.

Per poder portar una bona alimentació durant l’embaràs seguirem aquests consells pràctics, sempre que sigui un embaràs normal i sense complicacions. És important menjar sovint, cada 3 hores, ja que passar moltes hores sense menjar pot provocar hipoglucèmies i desencadenar una diabetis gestacional.

S’ha de menjar de tots els grups d’aliments i, per tant, no reduir el consum d’hidrats de carboni si s’ha de controlar el pes (cereals, llegums…) ja que un desequilibri en aquest nutrient pot provocar cetosi. 

Consumir aliments rics en proteïnes, però s’aconsella reduir el consum de carn i augmentar el de peix i ous.

També ens interessen els greixos amb àcids grassos essencials, continguts en els aliments d’origen vegetal. Per tant, evitarem el consum de mantegues, brioixeria, fregits… i augmentarem el consum d’oli d’oliva, fruits secs, llavors

A més, entren en joc minerals molt importants com el calci, fòsfor, iode, ferro i sofre, elements imprescindibles per a la bona formació del fetus o per evitar malalties congènites. Són nutrients que es troben en els aliments d’origen animal com: llet, carn, peix…, però també cereals integrals.

Les vitamines més importants són la vitamina A, que intervé en la formació de la vista (carn, ous, làctics, o vegetals de fulla verda, fruites i verdures de color taronja que contenen betacarotè, precursor de la vitamina A); vitamines del grup B, que actuen enfront problemes neuromusculars i faciliten les contraccions uterines en el moment del part (peix, làctics, carn, verdures de fulla, cereals integrals…); vitamina C, que evitarà la gingivitis a l’embarassada i protegirà a les mucoses (cítrics, tomàquet, bròquil, pebrot…) i àcid fòlic, que intervé en el bon desenvolupament cerebral del fetus (llegums, cítrics, cereals integrals, hortalisses de fulla verda, carn d’aus, porc i fetge).

Imprescindible beure 1,5 litres d’aigua al dia, sent l’única beguda, ja que es desaconsella beure begudes alcohòliques durant l’embaràs. Però, per a aquelles persones que estan acostumades, poden beure un mica de vi o cervesa esporàdicament.

És totalment aconsellable realitzar algun tipus d’activitat física durant l’embaràs, per mantenir el pes, per estar de bon humor i per tenir un bon to muscular per afrontar el part.

Tu que estàs embarassada, cuida’t i mima’t. És el teu moment i el del teu fill.

 # Rosa Bayerri.

Dietista-Nutricionista Col. CAT 000288. Llic. en Ciència i Tecnologia dels Aliments

Hacer Comentario