Què és el Baby Led Weaning?

El baby led weaning (blw), podria traduir-se com a “alimentació complementària autorregulada” o “alimentació complementària a demanda”, és una manera d’introduir els sòlids en l’alimentació del bebè sense passar per la fase de purés i farinetes, sent el propi bebè qui s’alimenta per si mateix utilitzant les mans.

Com el seu nom indica, és una alimentació complementària, no substitueix a la lactància materna (o llet de fórmula). Al principi, sobretot, és més un mètode per educar que per alimentar, ja que la seva principal font d’aliment segueix sent la llet. D’aquesta manera, se li permet al bebè descobrir sabors, textures, colors i olors en el menjar i li ajuda a desenvolupar la coordinació ull-ma i la masticació.

Per què no donar purés?

Fa dècades, es va posar de moda alimentar als bebès a força de biberons. En aquella època la llet de fórmula no era més que llet de vaca rebaixada amb aigua pel que al bebè li faltava un munt de nutrients ràpidament. Cap als 3 o 4 mesos se li havia d’alimentar amb altres aliments complementaris i com a aquesta edat no podien menjar per si mateixos, tenia lògica triturar els aliments o fer farinetes i donar-li-ho amb cullera.

Quan puc començar? El nostre fill està preparat?

La introducció d’aliments ha de ser una etapa plaent per a la mare i el nen. Els aliments complementaris ajuden a satisfer la necessitat de ferro, proteïnes i calories que requereix el nadó quan va creixent. Al voltant del mig any hi ha uns senyals que ens indiquen que el nostre fill està preparat per rebre altres aliments: habilitat per seure; disminució del reflex d’extrusió (treure la llengua i empènyer els aliments fora de la boca automàticament); habilitat per mastegar; capacitat de prendre el menjar amb la mà i posar-lo a la boca; una major demanda per prendre el pit no relacionada amb una malaltia; la sortida de les dents o un canvi a la rutina.

Avui en dia està científicament comprovat que la llet materna és l’aliment complet per als primers sis mesos de vida i que són molts els avantatges d’esperar que el nadó estigui llest per prendre altres aliments, com el menor risc d’al·lèrgies, més capacitat de digerir altres aliments i molts d’altres.

Si seguim les recomanacions de lactància exclusiva els 6 primers mesos, a partir d’aquesta edat el bebè ja estarà preparat per començar a alimentar-se a força de sòlids sempre que:

  • El bebè té 6 mesos d’edat i està sa
  • Es manté assegut i alçat sense ajuda
  • Ha perdut el reflex d’extrusió (no escup el que té en la boca)
  • Mostra interès pel menjar

Si compleix aquestes condicions, ja pots començar amb el Baby Led Weaning!!

 

Com començo?

Asseu al bebè alçat, enfront de la taula, ja sigui a la teva falda o en una trona. Comprova que la seva postura és estable i que pot utilitzar les mans i els braços lliurement.

En lloc de donar-li el menjar, ofereix-l’hi; posa-li el menjar davant i deixa-li que l’agafi, de manera que sigui ell qui decideixi.

Comença amb menjars que siguin fàcils d’agafar. Introdueix noves formes i textures de manera gradual, perquè el teu bebè pugui descobrir com manejar-les.

Inclou al bebè en els menjars familiars sempre que puguis i quan sigui possible, ofereix-li el mateix menjar que estiguis menjant.

Tria els moments en els què el bebè no estigui cansat o tingui gana, ja que així es podrà concentrar millor. En aquesta etapa, l’hora del menjar és per jugar i aprendre, ja que el bebè seguirà obtenint tot l’aliment que necessita de la lactància.

Segueix oferint-li el pit o el biberó com sempre. La llet és la principal font nutricional del bebè fins que té un any. Quan el bebè necessiti menys llet, reduirà les preses per si mateix.

Ofereix-li aigua amb els menjars.

No ho distreguis mentre estigui manipulant el menjar; deixa que es concentri i es prengui el seu temps.

No li fiquis menjar en la boca ni tractis de convèncer-ho perquè mengi més.

Per introduir un aliment i descartar possibles al·lèrgies, l’ideal, és oferir-li-ho de manera consecutiva durant tres dies. Si passats els tres dies, no presenta símptomes al·lèrgics, podem donar per introduït aquest ingredient i passar a un altre.

Has d’observar que se li dóna millor agafar amb la mà i amb el que té massa dificultats. Quan li posis els aliments davant les primeres setmanes pensa en el següent:

Si són molt tous els aixafarà en tancar el puny o es trencaran massa perquè pugui agafar els trossets.

Si són molt durs les seves genives no podran triturarlo (no són les dents els que trituran sinó els queixals).

No han d’estar ni calents ni gelats, com és lògic.

Si li ofereixes trossos molt petits serà impossible que els agafi fins a d’aquí a uns mesos quan domini la pinça índex-polze.

Els trossos mitjans poden fer que s’ennuegui.

Idees d’aliments per començar amb el BLW.

  • Patata cuita o rostida en tires tipus patata fregida.
  • Mongetes verdes cuites.
  • Bròcoli. Dóna-li el sencer. No ho coguis massa o se li desfarà a la mà.
  • Cogombre en tires.
  • Carbassó cuit o rostit en trossos grossos més grans que el seu puny o tires encara que aquestes es desfan massa.
  • Pastanaga cuita o rostida en tires.
  • Boniato cuit o rostit en tires o trossos grans.
  • Carabassa rostida en trossos grans o tires.
  • Alvocat en mitges llunes. Li serà difícil menjar-lo si està molt madur perquè ho aixafarà però s’ho passarà pipa.
  • Pa sense sal.
  • Truitetes d’arròs o arròs amb altres cereals sense sal.
  • Truitetes de blat de moro sense sal.
  • Palets de pa sense sal.
  • Macarrons cuits. Amb un parell li arriba i li sobra els primers dies.
  • Pera a quarts. Que estigui madura però no massa amb que se li escorri de la mà en agafar-la o l’aixafi completament.
  • Poma. Varietats farinoses que es desfan millor. Trossos molt grans sense pell, quarts o mitja poma, perquè la llepi agarrant-la amb les dues mans.
  • Meló en tires.
  • Síndria en tires.
  • Plàtan. Ofereix-li un terç més o menys.

Quins aliments no pot menjar:

  • Sal.  No recomanada abans de l’any, ja que els seus ronyons són molt petits encara.
  • Sucre. Càries dental i per no crear hàbit.
  • Mel. Risc de contreure botulisme.
  • Verdures de fulla verda. Espinacs, bledes, .. No recomanades abans de l’any.
  • Peixos grans. Alts nivells de mercuri.
  • Marisc. Alts nivells de cadmi.
  • Carns poc fetes o ou cru. Risc d’intoxicació.
  • Aliments descremats o baixos en greix. El greix és una font important de calories, importantíssimes en aquesta edat.
  • Fruits secs sencers. No recomanats abans dels 3 anys per risc d’aspiració d’un cos estrany per les vies respiratòries és millor no donar fins als tres anys aliments com:Fruits secs (cacauets, ametlles, avellanes, nous), pipes de gira-sol, grans de raïm sencers, crispetes de blat de moro, trossos grans de carn i qualsevol altre aliment que es pugui trencar com la pastanaga i l’àpi.
  • Algues. Altíssimes quantitats de iode.
  • Begudes d’arròs. Elevats nivells d’arsènic.
  • Aliments preparats. Contenen sal , sucre, additius, calories, … i aporten poc.
  • Llet de vaca. No recomanat beure-la abans de l’any.
  • Derivats làctics. No recomanats abans dels 10 mesos.

ALIMENTS A EVITAR EN FAMÍLIES  AMB ANTECEDENTS AL·LÈRGICS

Durant el primer any de vida i que es poden introduir més tard amb precaució: Blat, blat de moro, carn de porc, peix i marisc, cacauets, tomàquets, cebes, col, les baies, nous, espècies, cítrics i xocolata. També qualsevol altre aliment que provoqui al·lèrgies a qualsevol membre de la família.

 ALIMENTS QUE PODEM OFERIR

 Els mateixos principis bàsics de la bona nutrició s’apliquen tant a nadons com a la resta de la família. Els aliments complets en el seu estat més natural són els més nutritius per al nadó i normalment també són els més econòmics.

 Moltes mares no fan servir mai aliments infantils comercialitzats. Són cars, altament processats i, pel mateix motiu, menys nutritius que els aliments frescos. A més a més, algunes varietats contenen conservants i espessidors indesitjables.

Un altre desavantatge és que la textura tova i uniforme dels aliments comercials fa la transició més difícil per a alguns nadons. A un nen més gran de sis mesos no li cal el menjar fet puré o liquat quan comença a prendre aliment sòlids.

Quan comencen a prendre altres aliments, el següent ordre funciona bé per a molts nadons:

  • PLÀTAN MADUR, ALVOCAT O MONIATO

El plàtan és un primer aliment nutritiu que agrada a molts nadons a causa de la seva consistència suau. A més a més, és fresc, fàcil de preparar, té més valor nutritiu que els cereals i és poc probable que produeixi reaccions al·lèrgiques. Pots començar donant-li, amb una cullera o amb el dit, una mica de plàtan aixafat, o també el nen pot agafar-ne un bocinet i menjar-se’l tot sol. Si no li agrada el plàtan, l’alvocat, o el moniato són alternatives nutritives.

  • CARN

El suggeriment de donar carn quan es comencen a oferir altres aliments ve donat pel seu alt contingut en ferro i proteïnes. Malgrat tot, altres aliments poden substituir la carn a les famílies vegetarianes. Per donar a la carn una consistència adient per al nadó, la carn de vedella picada y la carn bullida de pollastre es pot tallar a tires petites i un cop hem tret les parts més dures, aixafar-les amb una forquilla barrejades amb el suc de la carn o amb aigua tèbia. Per tenir sempre a mà el tipus de carn que el nen pot menjar, podem conservar porcions de vedella picada o pollastre tallat al congelador.

  • PA I CEREALS INTEGRALS

Bocinets de pa integral sec o torrat i tallat a la mida perquè el nen ho pugui agafar amb el dit són bones opcions perquè el nadó aprengui a mastegar i millori de pas la coordinació entre la mà i l’ull.  Algunes mares tenen el costum de preparar els cereals integrals cuits i així el cuinar preparar sense sucre o edulcorants i es poden preparar amb aigua en lloc de llet. És convenient evitar la barreja de cereals fins que el nen els hagi tastat individualment. Els preparats de cereals comercials per a nadons no tenen tant valor nutritiu com els cereals integrals preparats a casa perquè són altament processats.

  • FRUITES FRESQUES

La poma o la pera pelada i sense coure es poden ratllar amb el cantell d’una cullera i servir-lo al plat del nen. Els nadons més grans poden menjar bocins de fruites pelades com la poma, pera o préssec. També són bons els albercocs, les prunes i el meló. Quan el nadó té més de vuit mesos se li poden donar altres fruites fresques de temporada, però amb una certa cura, ja que hi ha fruites (maduixes, móres i gerds) que poden provocar al·lèrgies.

La móra congelada és un bon aliment que el nen pot menjar amb els dits i serveix per calmar el dolor de la sortida de les dents. Els cítrics poden causar al·lèrgies, així que és millor reservar-los fins que el nen tingui un any sobre tot en famílies amb antecedents al·lèrgics. A partir de l’any, els grills de mandarina són bons per començar, sempre i quan es treguin les llavors. No s’han d’oferir fruites seques (panses, prunes seques, dàtils) durant el primer any, i després s’ha de fer de forma limitada degut al seu alt contingut en sucre.

  •  VERDURES

A més a més del moniato i la patata abans esmentats, la pastanaga ratllada es pot barrejar amb la poma ratllada o qualsevol altre aliment que el nen ja mengi. La pastanaga bullida també és ben acceptada. Es poden oferir altres verdures cuites del plat de la mare, però d’una en una, com qualsevol altre aliment. Malgrat estar cuites, les verdures no es paeixen tan bé com altres aliments i és normal trobar-ne al bolquer sense pair.

  • PRODUCTES LÀCTICS

El mató, el iogurt i els formatges naturals suaus poden ser introduïts quan el nen té entre nou i deu mesos. Aquests làctics proporcionen calci i altres nutrients. És menys provable que aquests làctics provoquin al·lèrgies per l’absència de proteïnes del sèrum de la llet.

# Lliga de la llet de Catalunya       #blwrecetas.com, #www.trucosdefamilia.com

 

Hacer Comentario