Pedagogia Alternativa

Són molts els dubtes que poden sorgir quan ens plantegem a quina escola o llar d’infants portarem als nostres fills.  Generalment els pares i mares porten els nostres fills a l’escola més pròxima per qüestions pràctiques… però també hi ha pares que prioritzem el tipus d’educació què volen…

Espanya es troba en la penúltima posició a nivell d’educació en el rànking europeu, només amb Portugal per darrere, i és líder en fracàs escolar i atur juvenil. A més, la situació no sembla que vagi a millorar, tot al contrari. Les retallades en educació estan fent molt mal a aquest sector, els alumnes s’estan aglutinant  a les aules i cada cop hi ha més professors al carrer.

En els últims anys, a Catalunya han proliferat els projectes alternatius al sistema educatiu ordinari, associacions de pares i mares que s’autoorganitzen, amb l’ajuda d’educadors i pedagogs, per crear espais educatius lliures.

També són moltes les escoles privades que basen la seva metodologia en l’aplicació de models pedagògics més humanistes respecte al models tradicionals com ara el model  Waldorf o el Montessori. Però cada cop més, aquest canvi de paradigma està involucrant docents i escoles públiques. Actualment són moltes les escoles que poc a poc, volen construir una escola oberta, participativa, amb una metodologia de treball activa i fortament respectuosa amb les persones. Aixì doncs,  els pares tenim la possibilitat d’escollir l’escola i la metodologia que més ressoni amb la nostra manera de fer, de sentir i de viure. I en tot aquest ventall de possibilitats trobem les Escoles d’Educació Lliure.

Què és l’escola lliure?

Són escoles on es respecta el ritme d’aprenentatge de cada infant, deixar-los créixer en llibertat però també amb límits i en un ambient que els permeti sentir-se segurs per aprendre de veritat. Es basa en mirada respectuosa envers la infància. Una escola amb una pedagogia no directiva, centrada en la persona (els infants), i en l’educació a través de la convivència.

En tota educació hi ha continguts, però el més important no és la seva transmissió, sinó la seva assimilació, és a dir, el tipus de relació viva que el nen estableix amb aquests continguts. un aprenentatge significatiu, autèntic; no el que dóna sabers, sinó el que produeix canvis en les actituds i en la conducta. És important que en aquest procés d’aprenentatge estiguin implicats tots els nivells de la persona (corporal, emocional, cognitiu i espiritual).

L’ensenyament és insuficient, sobretot al nostre món canviant. S’ha  d’ensenyar als infants a buscar i interpretar tota la informació que tenen al seu abast. Internet, etc… aquest model es basa en les inquietuds i interessos del infant i és ell qui gestiona el seu propi aprenentatge, fomentant la pròpia responsabilitat… d’aquesta manera els infants són els protagonistes del seu aprenentatge, i ells marquen el ritme.

Principis de l’educació lliure:

• L’educació a través de la convivència, el respecte, les necessitats, la intimitat i el ritme de cadascú. • L’educació en totes les dimensions de la persona. • L’educació en la llibertat responsable. • L’educació a través de la vivència. • Educar a través d’espais, activitats i materials

Què és la XELL?

Xarxa d’Escoles Lliures de Catalunya

La XELL, és una plataforma que agrupa projectes educatius que comparteixen la pedagogia no directiva. És una xarxa de persones a favor d’una mirada respectuosa envers les necessitats vitals de la infància.

Per a aquesta associació educar no significa instruir, ni tan sols ensenyar, sinó més aviat cuidar i acompanyar els processos de vida dels infants i les seves famílies.

Quin rol/tasques realitzen els educadors?

Els educadors són acompanyants…  A les escoles lliures l’educador no dóna ordres, sinó que són els infants els que, a través de les seves necessitats -subjectes al seu procés evolutiu/maduratiu- i a través de l’experimentació, aprenen. I el mestre adopta el paper d’observador i acompanyant. Els grups son reduïts

Com són els grups d’alumnes?

Cada escola decideix com i sota quin criteri faran els grups. Generalment estan dividits de dues maneres. La primera, en grup de petits, mitjans i grans. I la segona per interessos i inquietuds personals. Per tant, els alumnes estan tots junts, no separats per edats… els grans i els petits comparteixen i aprenen uns dels altres… Si l’ambient està ben preparat i amb estímuls, l’infant experimenta i aprèn gairebé tot sol.

Quin és el currículum?

Evidentment, no és el currículum establert per ensenyament. A les escoles lliures es promou la capacitat de decisió. Les classes no segueixen una estructura predeterminada, sinó que cada dia es decideix quins tallers s’organitzen. Aquests promouen la creació del món al seu voltant, així com de la seva imatge corporal, a través de la psicomotricitat i activitats artístiques. L’infant pot triar en quin dels tallers vol participar envers a les seves necessitats. Aquests nens estaran acostumats a prendre decisions des d’una edat molt primerenca, creant vincles afectius més forts amb allò a què dediquen la seva atenció.

Altres Sistemes alternatius

Waldorf: de l’experiència al concepte

A Catalunya cada vegada hi ha més centres educatius que imparteixen aquest sistema. Tota l’educació es basa en transmetre conceptes i la pedagogia Waldorf el que fa és partir de les experiències artístiques per arribar als conceptes. Es tracta doncs d’una educació més personalitzada, més creativa i més potenciadora del talent. Van de la vivència al concepte i no del llibre al concepte com fa el sistema tradicional. Aqueta pedagogia no només treballa la part intel·lectual de l’individu, com es fa en el sistema educatiu tradicional, sinó que també desenvolupa la part emocional i artística de cada un.

 Individualitat i llibertat, base del mètode Montessori

Montessori és una altra de les educacions alternatives que, en aquesta ocasió, basa el seu funcionament en la potenciació de l’infant.La pedagogia que la doctora Maria Montessori va idear, s’aplica a les escoles des de 1907 i té especial interès en el desenvolupament dels principis de llibertat, activitat i individualitat. Aconsegueixen que amb uns materials i uns espais pensats expressament per el desenvolupament de l’educació dels infants, aquests assoleixin una gran capacitat de decisió i de determinació en el moment que fan les coses.

El mestre és educador i tracta el nen no tant de forma autoritària, sinó de forma amigable. Serà la persona que el guiarà a través dels objectes i els espais que habilita la pedagogia, per tal que es desenvolupi com a ésser humà, a través de l’educació

El mètode Montessori parla d’uns períodes sensibles, “en que tota la nostra atenció està posada en allò, encara que no vulguem” En els primers tres anys de vida es dóna un desenvolupament molt fort de la mobilitat i del llenguatge, que en els tres anys següents els fem propis.

Primeres experiències a l’escola pública

En el sistema educatiu públic comença a haver-hi algunes experiències d’educació lliure -o que podrien entrar dins l’ampli ventall que abraça aquest concepte-. S’anomenen “escoles vives”.

L’acompanyament emocional  l’aprenentatge actiu i autònom han estat eixos comuns de les escoles. Adapten models alternatius per tal de desenvolupar les capacitats innates dels infant però seguint el currículum del sistema educatiu actual. (Que en algun casos, els infants no estan preparats cognitivament per aprendre… i es memoritzen de forma mecànica.)

Directori de projectes la província de Tarragona:

El bosque de Gulubú Escola Lliure I Reus  Madre de Día (de 0 fins 3 anys). www.elbosquedegulubu.blogspot.com.es

El Submarí Lila Escola Lliure I Vinyols i els Arcs

L’associació educativa Submarí Lila és el camí compartit per un grup de famílies i educadors (més grans de 2-3 anys). www.submarilila.blogspot.com.es

Escola infantil Montessori Cambrils, www.escolamontessori.com

L’Espigol Espai De Joc Waldorf  I Ulldecona. L’any 2000 un grup de pares interessats per l’educació dels seus fills, van iniciar un projecte… (nens/nenes més grans de 2-3 anys) www.lespigol.org

L’Estel Espai De Joc Waldorf  I  l’Ampolla. (nens/nenes més grans de 2-3 anys) www.estel-waldorf.org

Bé, per acabar, i des del punt de vista d’una mare recent, crec que en lloc de dividir els sistemes educatius en tradicionals i/o alternatius, en lloc de permetre que cada cop que puja un govern  aprovi una llei educativa diferent, marejant tant als docents, com als estudiants i les famílies,  hauríem de  fer una aposta comú pel canvi.  Són moments difícils però ens hem de plantejar nous reptes. Necessitem implicar d’una vegada, tots els agents, i buscar entre tots un bé comú i un futur millor per a la nostra societat.  Entre tots hem de millorar l’educació de baix a dalt, des de les arrels. És la nostra responsabilitat.

Si voleu saber-ne més consulteu:

www.ludus.org.esI  www. sosensenyament.wordpress.com

www.aureasocial.org I  www.educaciolliure.org I www.cooperativa.cat

gracias

Hacer Comentario