BasqueCatalanEnglishSpanish

S’apropa l’època de Nadal i la majoria de famílies estan pensant què els cagarà el Tió a les seves filles i fills, o què els duran els Reis Mags o el Pare Noël. Moltes vegades decidim comprar una joguina o altra pels anuncis de la televisió, com més grans són els infants, més directament els influeix la televisió. Però, per què ha de ser la publicitat la que decideixi les joguines dels nostres fills i filles?

El joc és una activitat bàsica en la vida de les nostres filles i fills, ja que a través del joc veuen, toquen, experimenten, senten, imaginen i desenvolupen les seves capacitats personals. El joc és molt important en el desenvolupament de nenes i nens. És una bona forma de divertir-se, relacionar-se i aprendre desenvolupant actituds i habilitats necessàries per a la vida.

Amb els jocs es representen ROLS, s’afavoreix la imaginació, la maduració i el pensament creatiu. Si des de l’escola i des de casa es possibilita que nenes i nens juguin

amb diferents jocs independentment de ser nenes o nens, estarem potenciant una societat més igualitària, equitativa, solidària, activa, cuidadora i lliure de violència.

EL JOC I EL CONSUM

Les famílies ens llancem a comprar joguines perdent de vista què és allò més adequat, inclús es gasten molts diners en joguines que acaben oblidades als trasters. En la major part de les vegades, són els nostres fills i filles els qui demanen joguines, amb la pressió de la publicitat, que acaba convertint‐se en una obsessió, i a vegades sense pensar acabem cedint, a vegades amb la creença que si no els regalem el que volen és que no els estimem o també sovint, per cansament.

JOCS I JOGUINES: PER QUÈ SÓN IMPORTANTS ?

Com a conseqüència de les joguines que escullin nenes i nens i com hi juguin, podem propiciar un desenvolupament complert, però si desenvolupen valors i actituds diferents per a nenes i per a nens, propiciarem un desenvolupament parcial i incomplert.

És molt important que ens adonem que els jocs intervenen en el desenvolupamentpersonal, relacional i social de nenes i nens:

En el desenvolupament personal el joc contribueix a definir la IDENTITAT, la imatge de sí mateixa que cada persona elabora a partir de la seva percepció de la realitat i les impressions i comentaris que li retornen des del seu entorn, impressions que influeixen en l’autoconcepte i l’autoestima. (recordem aquells comentaris de ‘marimacho’ quan una nena juga a futbol o de ‘mariquita’ quan un nen juga amb nines. Són comentaris com aquests els que influeixen en la imatge que un/a es crea de sí mateix/a). També contribueixen a determinar les expectatives de futur de cada persona. A través del joc s’expressen i reben sentiments, vivències, fantasies i desigs. Es reflecteix tot allò viscut.

A nivell relacional, amb el joc s’aprèn a interactuar amb els iguals, s’aprèn a actuar davant les limitacions i els conflictes, a respectar la disponibilitat dels demés, la de joguines i del temps; s’aprèn o no a resoldre noves situacions que es presenten, a superar frustracions.

A nivell social s’aprèn a acceptar normes, regles i pautes; a complir-les i a acceptar que no complir-les té conseqüències. Jugant s’aprèn a conviure dins les costums socials i de l’entorn, de les circumstàncies econòmiques i de les polítiques, les que determinen la seva socialització.

En el joc es reflecteixen idees i valors, però també contravalors, prejudicis i estereotips contra els que hem d’actuar. La coeducació és l’alternativa per a que des de l’educació no es reprodueixin aquests models socials estereotipats.

Família i escola han d’educar sovint a contracorrent per equilibrar influències negatives, per tal d’educar de forma integral, solidària, equitativa, igualitària i inclusiva.

JOGUINES I PUBLICITAT: EL SEXISME

Sovint no ens adonem que a través dels anuncis de joguines es transmeten unes actituds i valors negatius, com per exemple el sexisme,

  • Fa associar a les nenes amb la dolçor, bellesa, maternitat i amb joguines com nines, casetes, cuinetes…
  • i als nens amb la força, valentia, heroisme, prestigi, rivalitat i joguines com cotxes, armes, guerrers…

QUÈ PODEM FER ?

Si volem que les nostres filles i fills no els esclavitzi el consum en el futur, amb totes les conseqüències negatives que això implica, HEM DE COMENÇAR ARA. Hem de pensar que EDUCAR EN EL CONSUM és un aspecte més de l’educació i que pares, mares i educadores tenim l’encàrrec de realitzar aquesta tasca; i la família és la primera responsable de dur-ho a terme.

No hem d’oblidar que durant la infància es graven i s’imiten les formes d’actuar de les persones amb les que es conviu. És per això que hem de predicar amb l’exemple. Així que quan abans comencem millor: LA COMPRA DE LES PRIMERES JOGUINES ÉS UNA BONA OPORTUNITAT.

Durant la infància s’ha d’aprendre per què no es compren determinades joguines, productes de marca, que tenir coses no és el més important, que compartida la vida és més divertida, i la joguina també.

Educar en el Consum no sols és comprar menys joguines sinó comprar aquelles joguines que serveixen per a jugar i que desenvolupin les capacitats, que potenciïn valors com l’amistat, la no-violència, les relacions d’igualtat, la cooperació i el respecte a les diferències.

TIPS I SUGGERÈNCIES

  • analitzar en família allò bo i dolent d’algunes joguines, les avantatges i els inconvenients
  • no hem de rebutjar sense més (negar per negar), cal respondre amb arguments i explicacions adients a cada edat. Per exemple, que nenes i nens pensin en totes les joguines que ja tenen, han d’entendre que la seva habitació no és un magatzem de joguines velles.
  • hem de fer-los entendre que LES JOGUINES NO TENEN SEXE, les joguines no són ni masculines ni femenines, de la mateixa manera que molts pares s’encarreguen de la cura dels bebès i les mares treballen fora de casa amb professions que fins ara eren considerades típiques d’homes (conductores, bomberes, metgesses…). Que per exemple, les nenes no han de jugar sols amb nines i els nens no han de jugar sols amb pilotes.

EDUCAR DE FORMA NO SEXISTA

Quan demanem en una botiga de joguines un joc educatiu ens ensenyen sovint jocs de taula o manipulatius per a edats primerenques. No obstant, tots els jocs són o poden ser educatius. Aprendre a jugar succeeix instantàniament.

Educar és una altra cosa. Educar des dels jocs implica intervenir-hi conscientment, amb una intenció. És compensar la universalitat de rols estereotipats i obrir-se a actituds cooperatives.

QUINES HABILITATS VOLEM QUE DESENVOLUPIN NENES I NENS?

Que siguin com més hàbils, millor. Els jocs assignats exclusivament a un o altre sexe inviten al desenvolupament d’unes activitats per a nenes i altres per als nens, excloent-los alhora de la possibilitat de practicar les que pertanyen a l’altre sexe, contribuint a crear éssers incomplerts i polaritzats.

Cada joc, per les seves característiques, afavoreix de manera més acusada unes habilitats que d’altres, és important conèixer quines i jugar amb qualsevol joguina que des de la vostra opinió responsable considereu convenient.

HI HA JOGUINES DE NENS I JOGUINES DE NENES?

Tradicionalment els jocs han estat classificats ‘per a nens’ i ‘per a nenes’; això no és una condició natural i espontània, però s’ha convertit en ‘natural’, el que ha estat imposat i après culturalment durant generacions.

Actualment la societat està canviant i amb ella els rols de dona i d’home, de nen i de nena, de família. Les dones formen part del món públic, el món laboral i de la cultura;

de la mateixa manera que els homes formen part del món privat de la família i hi participen conjuntament.

És aquest model de corresponsabilitat familiar el que hem de valorar i treballar mitjançant el joc.

COEDUCAR

No volem fer dels NENS subjectes passius, tranquils i submisos; i de les NENES subjectes actius, agressius i competitius. Volem que nenes i nens desenvolupin al màxim totes les seves capacitats.

Que aprenguin el valor de la CURA (ja sigui cuidant el jardí i les verdures que s’hi planten o una nina), que sàpiguen relacionar-se amb RESPECTE i TENDRESA; que sàpiguen fer-se respectar i DEMANAR AJUDA; que aprenguin a resoldre els seus petits CONFLICTES de forma positiva, que puguin tenir estones tranquil∙les de joc individual i sàpiguen COMPARTIR i treballar en equip.

_ educar conjuntament a nenes i nens afirmant que hi ha diferents mirades i visions del món, diferents experiències i aportacions fetes per dones i per homes que conformen la realitat col∙lectiva, sense les quals no es pot interpretar ni conèixer el món.

_ superar les relacions de poder que supediten un sexe a l’altre, incorporar en igualtat de condicions les realitats i la història de les dones i dels homes per poder actuar en igualtat, i reconèixer alhora les diferències pròpies de cada gènere.

_educar en la igualtat des de la diferència

Artículos Relacionados