MUMS_adaptacio-escola
Temps de lectura: 5 minuts

La societat actual, és una societat dinàmica, els canvis es donen constantment, això suposa que hem d’acceptar una realitat: El sistema educatiu no ha canviat al ritme que s’ha anat transformant la societat.

Avui dia cada vegada s’està parlant més de la crisi l’escola actual, és un tema actual en el nostre dia a dia que afecta a tota la societat. En els mitjans de comunicació apareixen contínuament notícies sobre els nivells creixents de fracàs escolar, dels continus casos de violència, agressivitat i assetjament que protagonitzen els alumnes, de les baixes escolars, de les depressions del professorat…. Què està succeint realment en l’educació?

El model del professorat que deixa anar la lliçó als seus alumnes i després examina sota un examen estàndard, ha caducat. L’educació tradicional entén l’educació com una acumulació de coneixements. Però on queden les persones?

La societa actual necessita persones creatives, capaces d’adaptar-se a noves situacions flexibles, que sàpiguen cooperar en equip, amb confiança i això l’educació tradicional no ens ho proporciona.

El gran debat d’avui consisteix en com fer atractius l’aprenentatge i l’ensenyament, on el professorat motivat i motivador, apassionat i apassionant, aposta per l’alumnat, a que descobreixi els seu talent, les seves capacitat i els acompanyin donant el millor de ells mateixos.

Model educatiu actual

La major part dels centres educatius encara creuen en l’educació com una acumulació de coneixements tècnics i pràctics, però és necessari entendre que hem d’abandonar el concepte tradicional de l’educació que consisteix en: el professor emet coneixements, l’alumne l’escolta i acumula per a després ser avaluat a través d’un examen. El model educatiu tradicional converteix als nens en persones més passives. Al professor li interessa que els nens contestin el que s’espera sobre determinats continguts i que l’escola ensenya al nen a emmotllar-se als patrons establert. Als professors no els interessa que els estudiants se surtin de les rutes traçades. D’aquesta manera la capacitat creativa dels nens es va reduint ja que el mestre els proporciona tot el que necessiten.

La majoria d’escoles continuen fomentant estudiants idèntics, on tots han de ser iguals i on la creativitat o allò excel·lent de cada persona és obviat o castigat.

Ha d’haver-hi un canvi en l’educació tal com apunten els grans autors Gerver, Robinson i Taylor Gatto.

Com canviar l’ensenyament públic?

L’educació s’ha de basar en la nova visió de la intel·ligència, en la importància de la creativitat, en la relació alumne-professor, a acostar als alumnes a la vida real, en la relació de les assignatures i la seva importància, major implicació de les famílies i sobretot en posar a l’alumne al centre de l’aprenentatge, de les seves necessitats, talents i emocions…

Amb aquest nou paradigma va neixer, al 2016, Escola Nova 21, un motor de canvi i de renovació pedagògica en el sistema educatiu català. Amb data de caducitat de tres anys, proposava ser una onada de renovació pedagògica que ja no fos possible aturar. L’aliança Escola Nova 21 ha volgut catalitzar la necessitat de canvi educatiu, per tal de garantir que tot infant, en tota escola, trobi experiències d’aprenentatge gratificants i empoderadores, que siguin rellevants i amb sentit.

Però el programa –impulsat i finançat per la Unesco Catalunya, la fundació Jaume Bofill, la Diputació de Barcelona, la Universitat Oberta de Catalunya i la fundació La Caixa– no és l’iniciador d’aquests canvis educatius. Abans de la seva existència moltes escoles ja van decidir experimentar i desenvolupar mètodes més innovadors allunyats de les classes magistrals en què el professor és el centre. Hi ha professors que volen canviar el sistema educatiu des de dins, com César Bona, finalista del Global Teacher Prize i Carlos Lobato que motiva als seus estudiants plantejant l’educació com a joc.

Per a una educació diferent, també hem de permetre als professors, innovar i ser valents en les seves propostes.

Malhauradament, l’aposta d’una renovació del projecte educatiu català, arribarà quan hi hagi un acord polític transversal, un projecte de país que no depengui d’un govern determinat, garantint l’equitat en la qualitat, que acompanyi els centres i el professorat en la reforma.

Alternatives a l’educació tradicional

Mentre arriba el canvi educatiu, cada dia hi ha més famílies volen formar part activa de l’educació dels seus fills. Saben que l’educació tradicional té moltes macances i busquen noves pedagogies alternatives amb pilars tan bàsics i esencials com:

– Aprendre experimentant, no memoritzant.

– On s’ensenya a col·laborar, en comptes de competir.

– Els ritmes són respectats.

– Els errors són vists com a part de l’aprenentatge.

– La creativitat ni es coarta ni es força; simplement, la hi deixa créixer a ritme natural.

– En contacte amb la naturalesa, amb el mitjà extern i amb implicació de les famílies.

A Catalunya, “educació activa”, com es denomina als establiments que eduquen d’una manera diferent al model tradicional, van en augment, i pràcticament l’única cosa que tenen en comú són aquests sis pilars. El nen és el protagonista dins de la sala, el professor un acompanyant en el seu aprenentatge, i la resta, cadascú tria com aconseguir que l’alumne es desenvolupi millor.

Escoles de pedagogies alternatives

Algunes de les escoles més representatives d’aquestes pedagogies alternatives són:

Escoles Lliures

Són majoria de les noves iniciatives. No s’adscriuen a una sola pedagogia, sinó que agafen coses de les unes i les altres, si bé totes coincideixen en el no directivismo, respecte als ritmes i interessos dels nens, llibertat unida a responsabilitat.

Escoles Waldorf

Cerca una educació enfocada en la llibertat i la renovació de la societat, en el desenvolupament cooperatiu i la individualitat. Sense exàmens, llibres de text, ni deures, l’escola té materials didàctics propis i un mètode inclusiu amb les famílies.

Escoles Montessori

Sistema d’ensenyament infantil, amb materials didàctics propis on el nen és protagonista del seu procés d’aprenentatge. Aquesta pedagogia estableix uns pilars fonamentals, basats en l’autonomia, independència, iniciativa, capacitat de triar, desenvolupament de la voluntat i autodisciplina: l’objectiu és que el nen desenvolupi les seves pròpies capacitats i es converteixi en una persona responsable. Aposten per l’educació plurilingüe i l’organització del treball individual i grupal.

Escoles democràtiques

Aquest corrent defensa que les escoles no poden continuar sent jeràrquiques i apliquen principis democràtics en la seva estructura i la seva forma de treball. Per a això es fomenta l’aprenentatge lliure i automotivat que estimula la curiositat i els interessos de l’alumnat.

Escoles constructivistes

El constructivisme és un corrent pedagògic que defensa la necessitat de lliurar a l’alumne eines que li permetin construir els seus propis procediments per a resoldre una situació problemàtica, la qual cosa implica que les seves idees es modifiquin i continuï aprenent. És més coneguda com a educació per projectes, en els quals el rol del mestre canvia a facilitador, es promou la recerca, el treball en equip i l’exposició dels alumnes dels seus descobriments i conclusions.

Sistema Amara Berri

Basa l’aprenentatge en la simulació de la vida quotidiana amb dos eixos, un sistema globalitzat i obert i el procés vital. Aposta per impulsar els processos de desenvolupament de cada alumne, sense dividir-los en assignatures com en el sistema tradicional. El segon es basa en la utilització del joc i la imitació del món de l’adult. Els seus processos metodològics incideixen a generar autonomia, potenciar la capacitat de crear o inventar i la socialització.

Mares de dia

és probablement l’opció que més està creixent entre les alternatives educatives, principalment per als bebès. Tracten de crear un ambient on es permeti als petits, que per diverses raons no puguin romandre en la llar amb la seva mare i/o pare, desenvolupar-se saludablement durant almenys els tres primers anys de vida, que al cap i a la fi són els pilars fonamentals per a una vida sana i plena. Un dels seus aspectes diferenciadors és que treballen en una llar i amb un màxim de quatre nens.

Escoles bosc: la principal característica d’aquest model és que l’aula és la pròpia naturalesa. La seva aposta es basa pel joc lliure com a eina d’aprenentatge en l’etapa infantil.

Ludus.org

És un directori d’educació alternativa que inclou qualsevol projecte que suposi una alternativa a una visió més o menys tradicional de l’educació: escoles lliures, escoles bosc, Montessori, comunitats d’aprenentatge, Reggio Emilia, instituts que treballen per projectes, col·legis públics que en part o totalment estan adoptant alguna d’aqueste pedagogies, etc.

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

últims articles

Otitis infantil

Temps de lectura: 2 minuts L’otitis infantil: aquest estiu, més perillosa que mai Els nens, que han passat diverses setmanes tancats a les seves cases sense tot just contacte amb l’exterior, tindran aquest estiu més propensió a contreure malalties com

Llegeix més »
salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish