Confinament: posant a prova els límits!

Temps de lectura: 4 minuts

Quines són les claus per a mantenir unes bones relacions familiars quan es passen tantes hores a casa? Cal marcar rutines estrictes als fills? 

El confinament és una carrera de fons en què normes i límits són fonamentals. Els pedagogs recomanen de no canviar radicalment les rutines, practicar la pedagogia del pacte i implicar-se en l’educació dels infants i els adolescents.

 

La situació actual és un gran repte. És el moment d’establir i respectar un sistema de valors, normes i pautes de conducta on grans i petits poguem aportar idees per facilitat la convivència. Que tota la família sigui partícep a l’hora de d’establir uns horaris i unes normes, ens ajudarà a tots a tolerar millor la frustració.

Consells

És important destacar que cada família ha de posar les seves normes i explorar quines són les seves millors estratègies de convivència.

1. Explicar la situacióa tots els membres de la famíla daptadaa la seva maduresa

Vivim en una situació que fins i tot és difícil d’assimilar i entendre per molts adults, però això no vol dir que els nens hagin d’estar desconnectats de què passa. Així com la sobreinformació no és positiva, tampoc no és recomanable de no parlar als infants sobre el coronavirus ni edulcorar-los la realitat.

Mitjançant els contes els petits poden entendre la situació i adaptar-se millor als canvis. La seva capacitat d’adaptació ens pot arribar a sorprendre si ho fem de manera entenedora, els deixem expressar-se i resolem tots els dubtes, facilitarem l’acceptació de la nova situació.

Una opció possible seria animar-los a escriure cartes o fer dibuixos per als qui ho passen malament, o simplement explicant com viuen ells la situació. D’aquesta forma potenciem la seva creativitat, els hi donem reconeixement, i fomentem l’intercanvi de valors i reflexions.

2. No canviar les rutines

Tots dos pedagogs coincideixen que cal posar pautes d’organització i evitar de viure en la improvisació. No van a escola, però ni infants ni adolescents poden tenir la sensació que fan vacances, i per això és important d’insistir en la necessitat de no alterar-los els horaris habituals ni canviar-los les rutines. Així, convé que s’aixequin a la mateixa hora de sempre, que mengin com sempre i en els horaris habituals i que es dutxin i vesteixin com si haguessin de sortir de casa, per tenir una actitud adequada.

L’estona que dedicaven a fer esport a l’aire lliure la poden dedicar a fer gimnàstica dins de casa. Si estaven a l’escola de nou a dotze, també haurien de fer coses relacionades amb el seu aprenentatge de nou a dotze, sigui la feina que els envien, llegir un llibre o jugar a un joc didàctic’.

També convé de reduir l’activitat educativa a la tarda, intentant adaptar-se al ritme de l’infant. Quant als caps de setmana, convé de mantenir una rutina més o menys similar, però integrar-hi més activitats d’oci, com ara enregistrar un film o cuinar alguna recepta.

3. Fer-los partícips de les tasques de la llar

Aquests dies de confinament també poden ser un bon moment perquè els fills col·laborin en les tasques de la llar més que no és habitual, intentant que això els motivi d’alguna manera. ‘Cal donar reconeixement a aquestes activitats, cosa que a vegades no fem. En compte de dir-los: “M’has d’ajudar a parar taula perquè ho necessito i perquè s’ha de fer”, és millor transmetre el missatge que, si ajuden, tot funcionarà millor. Dir-los “La teva ajuda és necessària i l’agraeixo”‘.

És bona idea d’organitzar un pla familiar perquè tothom participi i compleixi un seguit de normes relatives a tasques com ara endreçar, netejar, treure la brossa, passejar el gos, cuinar… Fins i tot es poden fer llistes de tot allò que s’ha de fer diàriament i assignar tasques a cadascú: Necessitem que se sentin útils.

4. Practicar el homeschooling

Molts nens reben material didàctic i seguiment per a continuar estudiant des de casa, però evidentment la seva situació acadèmica és molt diferent que si anessin a l’escola. Perquè aquest canvi no sigui tan brusc caldrà que els pares s’impliquin molt més que no és habitual en la seva formació i fer una mica de mestres, en la mesura que sigui possible. En aquesta situació els adults hem de reinventar-nos com a persones que eduquen. Caldrà que els demostrem que val la pena aprendre, però tampoc podem fer a casa les mateixes tasques es fan a l’escola. Hem d’intentar crear un “projecte d’estudi” que sigui diferent i que s’adapti a cada infant.

5. Arribar a pactes i practicar l’empatia i la paciència

Els pedagogs consideren que l’ingredient més important per a passar aquests dies de confinament de manera equilibrada és que els pares es conscienciïn que algunes situacions seran difícils de gestionar i es carreguin de paciència.

En general, cal evitar l’aparició de conflictes constants, però ara més que mai és important de treballar l’empatia, l’assertivitat i intentar arribar a pactes i establir normes entre tota la família. ‘Cal dir als fills: “Estarem en un espai comprimit molts dies amb les mateixes persones i no volem baralles. Els germans us heu d’intentar relacionar bé, i posar-vos d’acord”. ‘A vegades es farà cansat i s’hauran de repetir les coses quaranta vegades. Una baralla puntual és normal, però s’ha d’evitar un conflicte constant. Cal intentar no insultar-nos i dir les coses correctament, no de manera que generin un estat de tensió que els nens capten molt de pressa. Si dius a la teva parella “No em dóna la gana”, el nen veu que ell això també pot dir-ho i ho utilitzarà posteriorment. Hem de ser conscients de la manera com utilitzem el llenguatge, les mirades, la manera de fer les coses… No hi ha res pitjor que perdre la paciència i aixecar la veu.’

Ara més que mai caldrà seleccionar molt bé per què val la pena de barallar-se i per què no. Hem d’estar contínuament en la pedagogia del pacte i fer-los entendre que és un vaixell en què tots remem junts i ningú no pot tirar-se per la borda.

De la mateixa manera que es poden establir normes i pactes entre els membres de la família sobre les tasques domèstiques i els horaris a seguir, també es pot arribar a pactes en coses més banals, fer petites concessions entre tots i gestionar les diferències: ‘Possiblement els moments en què els nens estiguin més neguitosos per a fer coses seran els moments en què els adults estaran més cansats. Això s’ha d’intentar compaginar.

També caldrà fer un esforç d’acceptació per part de tots en una situació en què serà difícil de mantenir la normalitat: ‘Ens hauríem d’acostumar que la vida també pot ser caos, i no tot pot estar sempre organitzat i endreçat.

 

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

últims articles

Otitis infantil

Temps de lectura: 2 minuts L’otitis infantil: aquest estiu, més perillosa que mai Els nens, que han passat diverses setmanes tancats a les seves cases sense tot just contacte amb l’exterior, tindran aquest estiu més propensió a contreure malalties com

Llegeix més »
salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish