La-nova-normalitat-en-infants-guia-per-a-un-afrontament-psicologic-eficac.-

La “nova normalitat” en infants. I ARA QUÈ? Guia i pautes.

Temps de lectura: 6 minuts

Guia per a un afrontament psicològic eficaç

La nova normalitat està cada dia més present amb l’avanç de les fases, però molts infants encara esperen retrobar-se amb familiars de risc, recuperar l’oci i assistir a casals, aniversaris, jugar al carrer, als parcs…

En aquest temps hem incorporat nous hàbits que van des de la comunicació online fins a la rutina de mantenir-nos separats, de no tocar-nos i fins i tot de no veure els somriures que amaguen les màscares. Però, fins a quin punt poden els nens aguantar aquestes mesures de distanciament social? Com hem de procedir durant la nova normalitat perquè les normes no passin factura a la seva salut mental?

Segons els psicòlegs és important seguir sis claus per aconseguir que els infants afrontin la nova normalitat sense petons ni abraçades i com els pares podem ajudar-los a aconseguir-ho:

1. El primer pas, l’explicació.

Amb els més petits de la casa és imprescindible asseure’s amb ells i explicar-los en què consisteixen els canvis de fase. Els infants, com les persones adultes, segueixen millor les normes si entenen el per què. Cal assegurar-se que emprem un llenguatge que puguin entendre bé i, si és necessari, donar-nos suport en dibuixos o marionetes per a assegurar la seva correcta compressió i la necessitat del distanciament social.

2. Suplir les mostres d’afecte fora de casa.

Haver de mantenir la distància de portes per a fora no implica que, dins de casa, amb els qui es conviu, no es puguin fer petons o abraçades. En un moment on cada habitació de la casa és multifunció (salons-despatxo, cuines-estudi, dormitori-cinema…) és imprescindible trobar moments que abans eren «normals» dins de la rutina: una estona de pessigolles, una estona de parlar, de joc… L’ideal és incidir a fer aquests moments a casa sense pantalles, reforçant així el contacte entre persones.

3. Buscar formes divertides de fomentar el distanciament social

És complicat demanar als nens que es mantinguin distants entre ells, però sí que podem proporcionar-los joguines, o suggerir-los que juguin a un altre tipus de jocs que permetin una major distància, per exemple, l’amagatall, jocs d’endevinar pel·lícules, …

4. Major autonomia

En el cas dels nens més majors, és el moment de donar-los una major autonomia (emfatitzant el respecte de les normes i la higiene) i fomentar les visites a les cases o als parcs per a així poder mantenir el contacte presencial amb amics. A poc a poc hem d’abandonar l’abusiu ús que hem fet de les pantalles durant el confinament i animar-los a reprendre vells costums presencials.

5. Atents a les conseqüències psicològiques

Les conseqüències psicològiques que pugui haver-hi en un mitjà o llarg termini són impredictibles, però és probable que alguns infantss mostrin fredor en les relacions, prefereixin relacionar-se a través de pantalles i fins i tot desenvolupin una dependència a aquestes, tinguin por de sortir al carrer, estiguin més ansiosos…. Però si per alguna cosa destaquen els infants i ja ho hem pogut comprovar és per la seva gran capacitat d’adaptabilitat, així que el més segur és que tot es vagi normalitzan amb el temps.

6. Control de pantalles

L’ús de pantalles i de xarxes socials és una escapatòria i un alleujament a curt termini. Però a mig llarg termini es pot girar en la nostra contra atès que augmenta els nivells d’ansietat en els nens, altera al sistema nerviós i pot desembocar en una addicció. És important poder regular el temps diari que dediquen a això.

Guia per a un afrontament psicològic eficaç del procés de desconfinamient I ARA QUÈ?

El nou escenari de “nova normalitat” que s’inicia ara suposa nous reptes, pèrdues i per què no, també guanys, que hem de saber afrontar eficaçment perquè la volta a la normalitat es produeixi de la millor manera i al més aviat possible. Ens trobar-nos amb una situació nova en la qual hem d’aprendre a viure i conviure, amb la por i la incertesa que això comporta: realment canviaran els nostres costums?, canviaran les nostres relacions?, canviarà el nostre sistema?, canviarem nosaltres?

Des de l’aspecte psicològic són moltes les variables que hem de tenir en compte, perquè aquesta adaptació sigui el menys traumàtica possible, i per tant el més positiva en totes les àrees vitals que desenvolupem. No hem d’oblidar que l’ésser humà és biopsicosocial, per la qual cosa l’adaptació no serà la mateixa i igual per a tots, dependrà d’aquestes diversitat i de variables: aspectes de la personalitat, resiliència, entorn, fortaleses, educació, context social, familiar, cultural, etc

Per tot això, el Grup d’Urgències, Emergències i Catàstrofes del Col·legi Oficial de la Psicologia de Madrid, redacta aquest document amb l’objectiu de reflexionar sobre les conseqüències psicològiques que es puguin desenvolupar davant aquesta obertura vital i per tant, que l’impacte psicològic que pugui provocar sigui el menys perjudicial possible aportant pautes, eines i estratègies eficaces d’afrontament per a aquesta nova situació.

Infants

Per als infants, igual que per als adults, aquesta pandèmia ha suposat una nova situació a la qual han hagut de adaptar-se amb els recursos disponibles fins a aquest moment.

És normal que estiguin espantats i mostrin desconfiança. Es va interrompre la seva vida quotidiana en deixar d’anar al col·legi, en molts casos els seus pares han deixat de sortir a treballar, s’han vist en la impossibilitat d’anar a jugar al parc, possiblement han escoltat comentaris dels majors o vist per la televisió notícies on es veu a persones al carrer amb màscares, fins i tot alguns hagin perdut algun familiar per causa del virus…per la qual cosa és fàcil per a ells pensar que fora hi ha “una cosa molt perillosa i és molt lògic que sentin por de sortir al carrer.

És necessari assenyalar que les reaccions dels nens poden ser més variables entre els uns i els altres, perquè el desenvolupament evolutiu influeix en com s’experimenten les situacions i en com ells expressen les seves emocions. Així:

  • Per a alguns infants, igual que per als adults, la por serà l’emoció més freqüent, ja que han assimilat que el coronavirus és com un monstre que ens aguaita darrere de la porta de casa, o que estem sortint d’una “guerra”. Per tant, en nens molt apegats o poregosos és normal que es donin comportaments evitatius, símptomes hipocondríacs i pensaments obsessius relacionats amb les seves pors. L’ideal és crear amb ells relats o contes, recolzats en la realitat en els quals aquest monstre s’acabi esfumant pel treball dels nostres professionals i el suport i col·laboració dels petits.
  • La tristesa es pot manifestar en els nens i nenes, en trobar a faltar als seus familiars, professors i amics del col·legi. És necessari explicar-los que la tristesa apareix en enyorar alguna cosa i si plorem, no passa res, ens ajuda a sentir-nos millor, al mateix temps que recordar històries felices junts, ajuda a sentir-se millor. Especialment en nens petits, la tristesa pot manifestar-se més en forma d’ira que en conductes com a plor o pena.
  • L’empipament pot aparèixer en els infants quan pensen que alguna cosa és injusta. Proposar-los formes adaptatives i creatives de canalitzar aquest empipament sent flexibles, fomentant, validant, i normalitzant l’expressió de les emocions que puguin experimentar i presentar els nens, podrem ensenyar-los a gestionar-les adequadament.
  • En algunes ocasions, pot ser que el menor se senti reticent a abandonar la llar i sortir al carrer. És important escoltar-lo, veure què tem i anticipar què és el que farà i veurà durant la sortida. A tal fi se li ha de donar seguretat, control i protagonisme deixant que triï el recorregut, quina roba es posarà, que faci un dibuix del que farà…  Pot ser aconsellable que porti als passejos aquesta nina o joguina que els proporcioni seguretat; d’aquesta manera i a poc a poc en arribar a casa i mostrar-los la prova de realitat que ha arribat sa i estalvi, aniran confirmant que el perill no és com ells puguin imaginar. És molt important, fer d’aquests passejos, un espai divertit i agradable, on el respecte a les normes sigui alhora que una responsabilitat, un joc. Previ a sortir podem fer també algun exercici de relaxació amb el nen.
  • La comunicació és bàsica en la seva adaptació, els passejos i l’exploració vigilada per adults, essencial per a la seva salut física i mental. Aquestes sortides pot ser un bon moment per a comentar amb ell com s’ha sentit, que ens pregunti dubtes, que ens indiqui si ha experimentat algun malestar; i en aquest cas, com pot manejar-lo la pròxima vegada que ocorri…
  • Les persones de referència que els aporten seguretat són els seus progenitors i és important que aquests amb la seva conducta aportin calma i comprensió dels seus temors i inquietuds, modelant amb la seva conducta pautes d’higiene i cures d’autoprotecció. La creativitat, l’enginy, l’ús de diversos materials (plastilina, pintura…) poden servir de suport. A més, els nens necessiten tenir límits i rutines que els confereixin sensació d’ordre i control. Així mateix, és convenient promoure activitats amb ells que puguin substituir a aquelles que no puguin realitzar al carrer.
  • Tenint en compte aquests mesos de confinament on els nens i nenes han pogut actuar de forma més dependent de l’adult, és important fomentar i reforçar la seva autonomia en la realització d’activitats quotidianes. Per a això, és convenient assignar-los petites responsabilitats concordes a la seva edat que seran àmpliament reforçades i el compliment de la qual redundarà en el seu autoconcepte i autoestima.

Podeu consultar la guia sencera en aquest enllaç

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
0 0 vota
Qualificació de l'article
Subscriu-te
Notificar-ho
0 Comentaris
Respostes en línia
Veure tots els comentaris

últims articles

salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish
0
M'encanten els vostres pensaments, comenteu-ho.x
()
x