El mètode PADOVAN, també dit Reorganització neurofuncional, va aparèixer en els anys 70 de la mà de Beatriz Padovan. Aquesta pedagoga brasilera va descobrir en 1964 que alguns dels seus alumnes sofrien dislèxia.

Amb l’objectiu d’ajudar-los, va començar a estudiar en profunditat les bases teòriques dels quals poden considerar com a precursors del mètode:

Aquest mètode s’inspira de Rudolf Steiner, que va desenvolupar la Pedagogia Waldorf i Temple Fay, que va desenvolupar la Rehabilitació del Sistema Nerviós o la Reorganització Neurològica.

En 1978, aquesta autora, després de llargs estudis i col·laboracions, ja havia desenvolupat el seu propi mètode al qual se li denomino Mètode Padovan.

Què és el mètode PADOVAN?

El Mètode Padovan de Reorganització Neurofuncional és un abordatge terapèutic que recapitula les fases del neurodesenvolupament, usades com a estratègia per a habilitar o rehabilitar el Sistema Nerviós. S’aplica principalment en la rehabilitació del sistema nerviós, rememorant els processos en els quals s’adquireix la locomoció, la parla i el pensament amb la finalitat que la persona pugui desenvolupar aquestes capacitats.

 

Impacta la motricitat, l’estimulació dels sentits, emocional, del llenguatge i les funcions cognitives.

Segons el mètode PADOVAN, quan un problema apareix, en qualsevol de les funcions, és tot el sistema nerviós que està en perill. Com si totes les funcions fossin branques d’un arbre que són dependents les unes de les altres així com del tronc comú que es el mateix sistema nerviós.

Es tracta de recapitular la integralitat de la cadena neuroevolutiva per a reconstruir les zones danyades.

Es tracten tres nivells: El cos- Caminar, la Paraula- Parlar

i el Pensament-Pensar.

 

caminar – parlar – pensar

El desenvolupament de l’ésser humà el podem abordar de diferents maneres. Per a Rudolf Steiner la relació que existeix entre el caminar, la paraula i el pensament és primordial per a la comprensió i l’aplicació dins de l’educació i, per extensió, igualment en els processos terapèutics. L’afirma que aquestes tres activitats defineixen a l’ésser humà com a tal: “l’home és l’ésser que camina dret, que utilitza un llenguatge codificat i que elabora idees és a dir que pensa”.

caminar

no és tan sols desplaçar-se. És un procés evolutiu que fa que el nen passi d’una posició horitzontal a una vertical. Abans de poder aguantar-se dempeus, el nen passa per diferents fases: voltejar, arrossegar-se, gatejar i caminar. Però és possible que aquestes fases no s’hagin realitzat o bé s’hagin fet de manera incompleta. En aquest cas per exemple diem: s’ha “saltat” el gateig. Però per què diem que s’ha “saltat” una etapa ? Perquè perquè ancestralment nosaltres sabem que és natural que gategi. Totes aquestes etapes són específiques de la naturalesa humana i estan implícites en els impulsos de l’organisme.

 

parlar

no sols vol dir de manera restrictiva el llenguatge oral, sinó que inclou totes les formes de comunicació. Hi ha diferents tipus de llenguatge: gestual, mímic, escrit, matemàtic, musical, codificat, i uns altres. Podem veure que els nens es comuniquen de diferents maneres i que la seva primera comunicació és el seu propi cos. Quan estira els braços perquè ho agafin, això ja és comunicació.

pensar

no ho hem d’entendre únicament com la sola possibilitat de crear idees, sinó com les capacitats d’aprendre i adaptar-se al seu propi mitjà. Un exemple d’això és la història del nen llop d’Avairon, a França : “Quan li trobem era adolescent i el seu comportament és com el dels llops, gatejava, llepava l’aigua, udolava (era el seu llenguatge). Això significa que va assimilar i es va adaptar al mitjà on li va tocar viure. Però si agafem un gatet i el criem aïllat de la seva espècie, només amb homes, quan es farà adult es comportarà exactament igual que els altres gats: gatejarà (no caminarà dret com la persona que ho ha criat), miolarà (no parlarà), tindrà les mateixes reaccions i comportaments que els seus germans, com si sempre hagués viscut amb ells. Per què l’home (el nen llop) sembla haver perdut la seva identitat o les seves característiques d’home (gatejant, udolant, etc…) i el gat ha guardat les seves de gat? Perquè perquè l’ésser humà té la capacitat d’adaptar-se i aprendre i aquestes dues característiques formen part d’ell i és el que R. Steiner nomena pensament.

Generalment els animals estan programats per a complir el seu potencial genètic, sense poder-lo modificar. L’home és diferent. També posseeix el seu programa genètic, però necessita d’un ambient adequat, per a fer-lo efectiu. Globalment seguirà el seu procés de desenvolupament, que és igual per a tots (pertany al programa genètic), aprendre a caminar, parlar i a pensar. Però a més cadascun pot desenvolupar les seves pròpies capacitats. Alguns ho faran a les seves capacitats motrius, que estan més lligades en caminar, uns altres desenvoluparan més la paraula, i uns altres la seva capacitat intel·lectual o sigui el pensament.

Com s’aplica el mètode PADOVAN?

La sessió dura aproximadament 50 min. A cada sessió es tracta de repassar pel cos totes les etapes que es fan de 0 a 3 anys i en certs casos fins als 7 anys. El primer moviment es fa en una hamaca, el nen està instal·lat i balancejat, aquest moviment representa el del ventre matern. Després s’exerciten des dels primers desplaçaments en horitzontal com rodar, fins que el nen comença a caminar aconseguint la psicomotricitat global.

Els moviments no són demanats de manera voluntària al pacient ja que per a restablir el que haurien de ser automatismes, els moviments han de fer-se de manera inconscient amb la finalitat que els moviments puguin ser integrats en les funcions neurològiques del pacient. És doncs el terapeuta qui executa els moviments.

En el desenvolupament de la psicomotricitat es realitzen exercicis de rememoració, com obrir i tancar la mà, fins al moviment d’agarri de pinces. A més de desenvolupar els moviments més arcaics, el mètode PADOVAN també recapitula el desenvolupament de les mans, els ulls i les funcions prelingüístiques: la respiració, la succió, la masticació i la deglució.

Les característiques del mètode padovan

Perquè el mètode PADOVAN sigui eficaç fa falta que el ritme de les sessions sigui regular i repetit. Els beneficis d’aquests exercicis són dependents de 3 factors: el ritme, la repetició i la regularitat. És important repetir les sessions i espaiar-se a intervals regulars. És la constància que li permetrà al pacient adquirir els resultats que perduraran en el temps.

Cada exercici és acompanyat per un poema recitat pel terapeuta amb la finalitat d’ocupar-se simultàniament del ritme, de l’atenció, de l’audició, de la imaginació i de la sincronització dels moviments. Els moviments no sobrepassen l’edat neurològica i cronològica de la persona i correspon a les seves capacitats. La neurologia va demostrar que les formacions de les xarxes que uneixen les neurones entre elles, és dependent, en part, de la repetició de les estimulacions.

Quan s’aplica el mètode padovan?

El mètode PADOVAN, posseeix un camp molt llarg: la teràpia pot ser aplicada tant als nens com als adults.

En el nen

Aquest mètode s’aplica per a tots els retards del desenvolupament, trastorns sensoriomotors (problemes de lateralitat), psico-afectius, lingüístics (quequesa), trastorns neurològics lligats a traumatismes de naixement (hemiplègies, afàsies…) o posteriors a les dificultats d’aprenentatge (dislèxia), trastorns del comportament, trastorns de l’atenció, (TDA/H), autisme, Síndrome de Down…

 

En l’adult

En l’adult, l’acció del mètode PADOVAN sobre la neuroplasticidad afavorirà la reconexión després dels traumatismes (accidents de carretera, ictus), pot també ser utilitzada per a persones que sofreixen malalties degeneratives del sistema nerviós (Parkinson, Alzheimer), per a una millora de la consciència corporal, i també aportar un major benestar entre els adults a la recerca de desenvolupament personal.

Al Brasil, la teràpia és també practicada en certs hospitals per terapeutes especialitzats que apliquen diàriament el Mètode sobre pacients anomenats «severs» (coma i altres estats vegetatius).

 

bloghoptoys.es

CatalanSpanish