coeducació

Qui fa què? pautes per aconseguir la igualtat a casa

Temps de lectura: 8 minuts

La coeducació és una eina bàsica per construir un nou model de ciutadania que ha de fer possible la participació i el desenvolupament de totes les persones.

La coeducació comporta la promoció d’una educació que potencia la igualtat real d’oportunitats i l’eliminació de tota mena de discriminació per raó de sexe, així com la integració de forma explícita i amb continguts d’aprenentatge de la perspectiva de gènere.

Com es distribueixen a casa les tasques quotidianes?

Les persones poden realitzar qualsevol activitat amb independència del seu sexe. Ni les dones neixen amb el gen de saber fer els llits ni els homes amb el d’arreglar els endolls. Totes aquestes habilitats són fruit d’un aprenentatge. El problema és que durant segles s’ha ensenyat als nois unes habilitats i a les noies unes altres. No seria molt millor si homes i dones poguéssim fer-ho tot? Seriem més autònomes i deixaríem de dependre dels altres. Aquesta fita s’ha de treballar a casa cada dia.

Malgrat els grans canvis socials, la incorporació de la dona al món laboral no ha suposat de manera similar la incorporació de l’home a les tasques domèstiques. Molts homes acostumen a pensar que participen en les feines domèstiques amb un “T’ajudo”? Aquesta actitud masculina davant les tasques quotidianes sol ser opcional com si aquest treball fos cosa de dones. Compartir no és ajudar. És un treball de dos.

Conciliació entre vida familiar / personal i laboral

Dades recents asseguren que només un terç (32%) de les parelles espanyoles comparteixen de forma equitativa les feines domèstiques i únicament un 1% dels homes s’encarrega personalment d’elles. Pel que respecte a les feines compartides, els homes asseguren dedicar 1 hora i 30 minuts a les tasques domèstiques davant les 4 hores que hi dediquen les dones.

Les responsabilitats domèstiques de les dones no han disminuït amb la seva incorporació al món laboral; de fet, s’ha multiplicat la seva feina amb el consegüent increment d’estrès i angoixa. Dades del Ministeri de Treball i Afers Socials asseguren que 5 de cada 10 dones ocupades realitzen elles soles totes les feines de la llar. Amb tanta sobrecàrrega de feina, no és sorprenent que segons la Fundació Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i de Feina, les espanyoles són les ciutadanes de la Unió Europea amb més problemes per conciliar vida familiar amb el seu lloc de treball.

Algunes xifres per reflexionar:

• el 96,38% de les excedències per cuidar els fills/es recau en les dones

• el 98,46% dels permisos de maternitat/paternitat correspon a les dones

• de les sol·licituds de jornada parcial per obligacions familiars (cura dels nens o adults malalts o discapacitats), correspon a dones en el 98% dels casos dels autònoms i el 99% en el casos dels assalariats

Deu consells per promoure la corresponsabilitatilitat

_ Dialogar amb els membres de la llar sobre la importància del repartiment equitatiu de les responsabilitats i tasques domèstiques i dels beneficis que comporta.

_ Negociar i organitzar torns per realitzar les tasques domèstiques entre totes les persones de la llar.

_ Planificar les tasques setmanals de manera que tothom tingui temps de gaudir del lleure.

_ Educar als infants en el valor de la corresponsabilitatilitat, atorgant-los responsabilitats en l’àmbit domèstic, segons la seva edat.

_ Reconèixer la importància i l’esforç que suposa el treball domèstic i de cura perquè tots i totes ens hi sentim bé.

_ Ensenyar habilitats domèstiques a les persones que no les han fet mai, per tal que puguin aprendre a fer-les.

_ Fer una tasca quotidiana en equip pot resultar molt més divertit i estalviar esforços.

_ Col·laborar per mantenir la casa neta i endreçada, per tal d’evitar destinar més temps del necessari a les feines domèstiques.

_ Consensuar una bona organització de les tasques domèstiques més ferragoses, per tal que no recaiguin sempre sobre la mateixa persona.

_ Buscar sempre un temps per compartir en família una estona de descans després de fer les feines.

Com pot actuar la família per promoure la igualtat entre dones i homes?

A la primera infància ja és de una gran importància la determinació sexual, que encara que sigui per determinació biològica, socialment i psicologicament hi ha una representació del que significa ser un nen o una nena.

Abans dels dos anys ja reconeixeran que hi ha objectes i activitats que són de nena i altres que són de nen. Als 2 anys ja són capaços de classificar-se per si mateixos com a nenes o nens i a utilitzar els pronoms personals masculins o femenins.

Cap els tres anys imita tot allò segons el que està establert a la societat en la qual viu i sap el que és típic segons el seu sexe i rebutja el que és típic de l’altre.

Cap els sis o set anys ja tenen la constància de sexe, i en la majoria dels casos, comprenen a quin sexe pertanyen i saben que encara que un nen es vesteixi de nena continuarà sent un nen i ho tindran clar perquè ara ja saben que el que determina si són nenes o nens són els seus genitals, ja no tenen por de perdre la identitat sexual encara que facin coses que són pròpies de l’altre sexe.

A partir de diferents dinàmiques i contes es pot tractar la coeducació en nadons i infants. Parlem de com es van construïnt les desigualtats de poder entre homes i dones al llarg del creixement, a través de l’educació que rebem, depenent de si som nenes o nens.

Us parlem de 4 títols per treballar en família:

Tota la bibliogafia a FUNDESPAI

 

Algunas lectures interessants:

-Productes recomendats por afiliació-

Un conte de fantasia que té per protagonista un nen cavaller, en Leo, que no vol lluitar amb el drac, sinó que s’equipa amb els seus llibres preferits quan la seva família l’envia a lluitar contra el drac. 

Idees clau: violència zero, resolució de conflictes, noves masculinitats, revisió d’estereotips.

OBJECTIUS

Desenvolupar un pensament crític que permet analitzar els estereotips sexistes i discriminadors del contes tradicionals.

OBJECTIUS

Desenvolupar un pensament crític que permet analitzar els estereotips sexistes i discriminadors.

Esta guía le mostrará cómo alimentar a su bebé de una manera sensata y divertida y además: ayudará a su hijo a desarrollar habilidades naturales, como la coordinación visomotora y la masticación

28 contes de la fada Menta: nens i nenes en situacions de conflicte emocional, social o familiar i la fada Menta els acompanya per descobrir per si mateixos les respostes i solucions als seus dilemes.

Idees clau: emocions, revisió d’estereotips, amistat i convivència, resolució de conflictes, igualtat de gènere.

La Tesa observa que el seu amic Víctor està trist i sol durant el pati. Ha presenciat com alguns companys de classe reien mentre li miraven de lluny i feien sobre ell alguns comentaris despectius… Què pot fer la Tesa respecte aquesta situació? Ha de donar importància al que està passant o, simplement, serà millor que ho deixi passar? Podrà la Tesa ajudar a en Víctor?

La Clara ha perdut el somriure i no sap per què… sent que una ombra la segueix, una ombra cada vegada més gran. No troba les paraules per explicar el què li passa.

Idees clau: prevenció de l’abús sexual, emocions.

Aquest conte transcorre en un país on la gent gairebé no parla i les paraules s’han de comprar i empassar per poder-les pronunciar. En Dídac és un nen sensible i dolç que vol comprar paraules per dir-li a la nena de qui està enamorat.

Idees clau: amistat i convivència, emocions, noves masculinitats.

Un conte simpàtic per als que encara pensen que les nines són per a les nenes… el protagonista és un nen al que la seva tieta li regala una nina. I li encanta! ‘Li diré Teresa’, diu en veure-la. Quan diu que vol dormir amb la Teresa, el seu pare diu ‘No és greu. Ja li passarà’.

Idees clau: revisió d’estereotips, igualtat de gènere, noves masculinitats.

Luisa Aguilar, André Neves, Ed. Kalandraka. El tret més insignificant pot ser motiu de burla. Això és el que li passa a la Mara a l’escola… però trobarà una solució molt imaginativa.

Idees clau: diversitat, emocions, prevenció de l’assetjament, amistat i convivència

En Kium és un nen que no se sent acceptat perquè va vestit de rosa. A través d’una gran aventura enmig de la natura, en Kium descobrirà que els colors són de tothom i que cadascú es pot vestir com vulgui.

Idees clau: revisió d’estereotips, igualtat de gènere, noves masculinitats.

En aquest conte descobrirem una gran diversitat de famílies, famílies que demostren que viure junts fa que la vida sigui menys complicada i més bonica. Cada família és diferent, única i especial i això és meravellós.

Idees clau: diversitat familiar, diversitat afectiva i sexual.

Una història directa i senzilla sobre l’assetjament. En Tomàs rep constantment les burles dels seus companys fins que la Laia se n’adona i decideix ajudar-lo. Entre tota una colla és possible aturar-ho.

Idees clau: prevenció de l’assetjament, amistat i convivència, resolució de conflictes, emocions.

La primera dona catalana a fer el cim de l’Everest ens explica l’aventura de la Tina, una noia extraordinària que ens demostrarà que les dones poden fer tot el que es proposin. Hi ha altres títols de la col·lecció Els viatges de la Tina a editada per l’editorial Alpina.

Idees clau: revisió d’estereotips, igualtat de gènere, dones extraordinàries.

Amor, respecte, llibertat… I sobretot, què vol dir ser nena? És un llibre que posa en dubte els estereotips i prejudicis, i revisa la història, la psicologia i les emocions de les nenes.

Idees clau: revisió d’estereotips, igualtat de gènere

Et pot interessar:

Paternidad

El rol del pare

Temps de lectura: 3 minuts A partir de les sis setmanes de vida, els nens distingeixen la veu del pare de la de la mare. Ja a les vuit setmanes

Llegeix més »

estereotips y coeducació

Temps de lectura: 9 minuts Fa uns dies, mentre participava en una taula rodona, en el marc de la setmana contra la violència vers les dones, organitzada per Joventut de

Llegeix més »
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

últims articles

Otitis infantil

Temps de lectura: 2 minuts L’otitis infantil: aquest estiu, més perillosa que mai Els nens, que han passat diverses setmanes tancats a les seves cases sense tot just contacte amb l’exterior, tindran aquest estiu més propensió a contreure malalties com

Llegeix més »
salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish