Com impulsar el pensament científic

Temps de lectura: 4 minuts

 

Augmentar la capacitat de raonament mitjançant el pensament científic aporta múltiples avantatges tant en el dia a dia com en la formació dels nens i nenes com a persones.

A l’edició anterior parlavem de com impuslar el pensament divergent. En aquet article ho fem amb el pensament científic, per tal d’ajudar i fomentar l’autonomia i la capacitat de raonament i aportar múltiples avantatges tant en el dia a dia com en la formació dels nens com a persones.

Les matemàtiques i la ciència abasten temes relacionats amb la natura a més de l’estudi dels números o la geometria. No obstant això, el pensament científic va més enllà i es relaciona també amb la capacitat per ser autònom o la resolució de problemes de la vida quotidiana. Una visió lògica desenvolupada ajuda els nens a trobar relacions entre els fets, les idees o les causes i els efectes.

Algunes claus per estimular el pensament científic dels fills i per ajudar-los a relacionar allò que aprenen al centre escolar amb el que succeeix en el seu entorn i a comprendre millor el món que els envolta.

Què aporta el pensament científic?

El pensament científic no només és positiu en l’àmbit acadèmic, sinó que també ofereix múltiples avantatges en la vida diària i en la formació de l’infant com a persona.

Als fills els pot esperar un futur en el món de la biologia, l’enginyeria o la medicina, o potser optaran per estudis relacionats amb les lletres. Sigui quina sigui la seva tria d’aquí a uns anys, el raonament i la lògica els ajudaran a reaccionar davant els problemes, adaptar-se a noves situacions, solucionar reptes…

 

Entre d’altres coses, amb el desenvolupament del pensament científic, l’infant:

Millora la capacitat de raonament i l’habilitat per passar de nocions bàsiques a complexes.

Aprèn a resoldre problemes en situacions reals.

Practica la construcció del propi aprenentatge.

Exercita la capacitat deductiva i aprèn a crear estratègies i solucions pròpies.

Millora la relació amb l’entorn físic i la percepció dels espais, les formes, les parts i el tot.

 

consells per fomentar el pensament científic

Amb algunes pràctiques senzilles en el dia a dia es pot ajudar els fills a desenvolupar el pensament científic, la lògica i la deducció. aulaPlaneta proposa posar en pràctica els següents consells per aconseguir-ho.

Promoure la curiositat.

És aconsellable convidar-los a investigar, a intentar comprendre com funcionen els objectes que utilitzen cada dia i a realitzar petites proves d’encert / error. És important, sobretot quan els nens són petits, permetre’ls manipular els materials, les joguines, la roba… A través del tacte i la vista els compararan, establiran relacions geomètriques entre forma i mida i assimilaran les seves característiques i funcions. Quan creixin, els experiments casolans poden suposar una eina perfecta.

Si no sorgeix naturalment, fem-los preguntes.

Si estem davant de nens poc curiosos, podem despertar el seu interès plantejant qüestions sobre el món que els envolta i animant-los a mirar de trobar una explicació per a allò que no entenen. La intervenció intencionada de l’adult pot ampliar el seu aprenentatge. Quan és un bon moment? Quan hagin acabat d’explorar per ells mateixos, suggereix un nou enfocament per expandir la seva exploració amb preguntes com “Què passaria si provéssim de fer això?”

Deixar que ho intentin.

Sempre que sigui segur i sota la supervisió d’un adult, s’ha de donar espai als nens perquè tractin de solucionar de manera autònoma, segons el seu propi criteri, els problemes que els sorgeixen respecte al maneig d’un objecte o situació. Ja hi haurà temps d’aconsellar-los, però s’ha de tenir paciència i permetre’ls que ho provin tots sols.

Dirigir subtilment el seu aprenentatge.

Si els costa resoldre un problema o afrontar una situació, no se’ls ha de donar la resposta. Cal intentar que la dedueixin subministrant algunes pistes o fent-los les preguntes correctes perquè ells mateixos trobin la solució.

Utilitzar el joc i la imaginació.

És bo proposar reptes o problemes quotidians perquè intentin resoldre’ls, anar una mica més enllà i demanar-los que inventin objectes del futur o iniciar un relat i animar-los que l’acabin pensant què podria succeir als protagonistes i com reaccionarien.

experimentar, explorar

i raonar

No cal que et gastis diners comprant material. En la majoria dels casos podràs utilitzar materials i utensilis que fàcilment tindràs a casa o que seran econòmics i fàcil d’aconseguir.

Aquí et deixem alguns exemples:

Com es mou l’aigua a través de les tiges de les plantes?

Què necessiteu? Api, aigua, colorant alimentari.

Consigna: Posa una tija d’api o un clavell en un got amb aigua tintada amb colorant.

Principi científic: Podreu veure com l’aigua tenyida viatja a través de la tija i segurament s’adonarà com una part específica de l’api o el clavell puja l’aigua des de les arrels com una canya.

Com varia la velocitat d’una pilota baixant per una rampa, en funció de l’angle d’aquesta?

Què necessiteu? Pilota de goma, cotxes de joguina, tauló.

Consigna: Experimenta com de ràpid o a poc a poc viatja el cotxe o la pilota pel tauló, en funció de l’alçada en què el poses i testejant la velocitat de la pilota.

Principi científic: Podreu veure que els diversos objectes rodolen a diferents velocitats en funció de l’angle del bloc. Proveu de fer-ho amb diversos tipus d’objectes: diversos tipus de pilota o vehicles de joguina per veure si la mida, el pes o el material afecta la velocitat de rodatge.

Què se submergirà o què flotarà?

Què necessiteu? Objectes que es puguin posar a dins l’aigua (Per exemple joguines de plàstic, suro, monedes, claus, pedres, etc.) i una galleda de plàstic o un bol una mica gran.

Consigna: Convida a posar alguns objectes a l’aigua i mireu què passa. Després parleu de què vol dir flotar o submergir. Pregunta-li “Creus que això surarà o se submergirà? Què t’ho fa pensar?”

Principi científic: L’infant podrà explorar com la mida, el pes i altres propietats d’un objecte determinen si flota o se submergeix i si arriba al fons o puja a la superfície més ràpidament o més lentament.

 

 

Llegiu aquest article si  voleu descobrir consells per com impulsar el pensament divergent

 

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

últims articles

Otitis infantil

Temps de lectura: 2 minuts L’otitis infantil: aquest estiu, més perillosa que mai Els nens, que han passat diverses setmanes tancats a les seves cases sense tot just contacte amb l’exterior, tindran aquest estiu més propensió a contreure malalties com

Llegeix més »
salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish