Preparant als ciutadans del futur

Temps de lectura: 4 minuts

En els darrers anys s’està treballant i organitzant els aprenentatges dins i fora de l’escola per competències.

Vivim en una societat en evolució constant, en què tenir iniciativa, saber treballar en grup, tenir esperit crític, creativitat i gust per aprendre esdevé imprescindible. El currículum d’educació primària té com a objectius consolidar l’adquisició de les competències bàsiques i dels diferents aprenentatges, en un sistema inclusiu que doni resposta a les necessitats educatives de tots els alumnes, evidenciar el valor de l’educació en el compromís individual i col·lectiu amb l’entorn social, cultural i natural per afavorir l’arrelament a la comunitat i contribuir a la construcció d’estils de vida més compromesos, solidaris, lliures, justos i saludables.

Ser competent suposa tenir capacitat de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant coneixements, habilitats pràctiques, actituds, valors i altres components socials i de comportament, per resoldre una situació real de forma eficaç i satisfactoria.

 

Les competències dels ciutadans del futur

La UNESCO ens proposa un marc interessant per repensar les competències dels ciutadans del futur. Aquesta definició de competències serà la base del currículum que en el marc de l’agenda 2030, i que vol preparar les persones, joves i grans, per a la Indústria 4.0.

En aquest marc s’exposen 7 macro competències, competències àmplies que suposen una mirada integral dels i les joves, i una mirada de l’educació pròpia de l’Educació360.

Com podem treballar les competències des de casa?

Aprenentatge al llarg de la vida

Aquesta competència té molt a veure amb la capacitat d’adequació a un context canviant, on cal aprendre a adaptar-se i reinventarse sovint.

Per això té relació amb la curiositat, la resolució de problemes, la innovació o la creativitat. L’aprenentatge al llarg de la vida està present en molts espais. Tot allò que infants i joves aprenen té relació amb allò que fan i amb els reptes que se’ls hi plantegen dia a dia.

Les descobertes, jocs de pistes i gimcanes, són activitats que suposen enfrontar-se a situacions que s’han de resoldre, conèixer noves maneres de fer, i apropen en ocasions a un entorn desconegut i permet familiaritzar-se amb ell.

La gestió de conflictes és constant sobretot en activitats d’alta intensitat com són les de vacances o d’entre setmana, on hi ha més espais de convivència i succeeixen més xocs d’interessos

L’autogestió

Aquesta competència es refereix al desenvolupament de l’autonomia tant en el vessant individual com col·lectiu. Va associada a la importància que té que els infants i joves tinguin capacitat per analitzar les demandes del context, per autorealitzarse i afrontar allò desconegut. En aquest sentit, fer protagonista als joves i potenciar-ne la participació són claus per desenvolupar aquesta competència.

Responsabilitzar-se de diferents tasques, el treball del quotidià, centrant-nos en els hàbits d’higiene personal i dels espais comuns, també és un espai on es desenvolupa l’autogestió.

Ús interactiu d’einesi recursos diversos

La creixent complexitat de la societat requereix el domini de múltiples eines i recursos tecnològics, culturals i lingüístics, per apropar-se a un món més global i sostenible. A més, l’ús responsable d’aquestes eines i recursos està directament relacionat amb el consum responsable i un estil de vida sostenible.

Aquesta competència es concreta especialment en el model d’educació sostenible i per al desenvolupament. Vol dir fer un bon ús del recursos amb els que es treballen diàriament. Saber utilitzar-los no és només saber fer-los servir sinó també fer-ne un ús responsable, i prendre consciència de la petjada ecològica que deixem en el nostre dia a dia.

Interacció amb els altres

Aquesta competència te relació amb el treball en grup i amb la capacitat dels infants d’interactuar de manera efectiva amb la resta. Per fer això es requereix col·laboració per resoldre problemes complexos i crear solucions per a tots els contextos. Aquesta competència té a veure amb la cohesió social, la convivència, l’harmonia, la justícia o la pau.

El joc és una manera molt important per treballar la interacció amb els altres, així com també ho és la negociació i l’assimilació de normes, i la capacitat de col·laborar i compartir amb els companys i companyes.

La interacció amb el món

Aquesta competència suposa implicar-se en la comunitat per poder generar una millora comuna, tot defensant els valors i els drets de les persones.

Combina la mirada local i la visió global. L’educació en valors està molt present, on es treballa des de la solidaritat, cooperació i igualtat d’oportunitats.

La inclusió i la igualtat de gènere són dos elements característics importants en aquest sentit.

La trans-disciplinarietat

Aquesta competència consisteix a integrar diferents especialitats del coneixement en les activitats que es realitzen.

La ràpida evolució de la societat demana persones polivalents amb capacitat de connectar coneixements i tenir flexibilitat.

Per poder desenvolupar aquesta competència és necessari relacionar aprenentatges que ens ajudin a solucionar problemes.

El treball per projectes és una metodologia que exemplifica els plantejaments exposats en relació amb l’adquisició de les competències bàsiques.

Multi-alfabetització

Aquesta competència suposa el desenvolupament de diferents llenguatges i l’adquisició de coneixements útils i necessaris per al dia a dia.

El segle XXI requereix de persones que a banda desaber llegir i escriure, tinguin coneixements digitals, tecnològics, culturals, financers… Es tracta de tenir nivells de coneixement diversos, ja que l’adaptació a diferents contextos demanarà tipus i nivells diferents d’alfabetització.

La realització d’activitats específiques on es treballen tots els llenguatges artístics i plàstics, com ara tallers, vetllades, balls, cançons… reforcen l’ús de diferents llenguatges.

Una pràctica lligada a l’ús de les noves tecnologies és l’ús de l’ordinador per fer cartells, penjar notícies, cercar informació…

Cal tenir en compte algunes precaucions: l’edat mínima legal per registrar-se a una xarxa social és 14 anys i per tant cal no fomentar-ne la participació abans de temps.

Caldrà parar atenció a les fotos que publiquem de menors, ja que caldrà tenir sempre un permís signat per les famílies i si fem servir una xarxa social com a eina de comunicació amb els infants i les famílies, serà interessant activar controls de privacitat i donar permisos a qui ens interessi.

 

 

No només aprenem fent, sinó que aprenem pensant sobre el que hem fet

Seymour Papert, educador, científic i matemàtic (1928-2016)

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook

últims articles

Otitis infantil

Temps de lectura: 2 minuts L’otitis infantil: aquest estiu, més perillosa que mai Els nens, que han passat diverses setmanes tancats a les seves cases sense tot just contacte amb l’exterior, tindran aquest estiu més propensió a contreure malalties com

Llegeix més »
salut en acció

Setmana solidària “Salut en acció”

Temps de lectura: < 1 minut Professionals Sanitaris Solidaris del Camp de Tarragona s’uneixen per recaptar fons pel Banc d’Aliments Des d’avui dilluns 13 i fins al diumenge 19, els professionals sanitaris de les comarques de Tarragona s’uneixen en “SALUT EN

Llegeix més »

No t'ho perdis!

SORTIR
EN FAMÍLIA

Gaudeix en família de rutes, activitats i propostes a prop de casa.

DESCOMPTES
i PROMOCIONS

Els millors descomptes i campanyes dels nostres anunciants.

DIRECTORI
D'EMPRESES

Estàs buscant un servei? Utilitza el nostre directori.

Vols estar al dia?

Inscriu-te a la newsletter i descobreix les novetats

CatalanSpanish