Davant la lectura és molt beneficiós ser proactius, d’ençà que els nostres infants són petits. D’aquesta manera es cultiva i cuida el plaer de gaudir del superpoder de la Lectura.

Els beneficis que ens aporta la lectura són molt diversos des d’afavorir la concentració i l’aprenentatge, estimular la creativitat, alimentar la imaginació, millorar l’escriptura, augmentar l’empatia…. i sobretot crear vincles més forts amb els que estimem.

Des de nadons treballem la lectura emocional amb els llibres manipulatius que ells mateixos toquen i/o la lectura de contes, però sobretot amb la rutina del conte per anar a dormir es genera en els infants una molt bona base per gaudir en un futur del superpoder de la lectura.

A partir dels 3-4 anys és important assegurar que el desenvolupament de la lectura funcional es faci de la manera adequada, això és necessari per continuar amb el desenvolupament de la lectura emocional. Aquestes dues lectures han d’anar de la mà, ja que estan interrelacionades i són dependents.

Lectura funcional

És quan tots els processos cerebrals implicats funcionen adequadament: via auditiva, via visual, processos cerebrals i estat maduratiu llenguatge/parla. És a dir que l’engranatge del qual disposa el nostre cervell i annexos funcionen com cal. Des del meu punt de vista com a optometrista faig un incís en la importància de la via visual, és important assegurar-nos que als 3-4 anys la seva visió funcioni correctament. Davant d’alguna sospita de manca d’alineament dels ulls en mirar, posicions molt lateralitzades en la manipulació, distancia en mirar objectes massa prop etc… és necessari visitar a un professional de la visió, per valorar l’estat del conjunt de la visió, no només la vista (que és veure detalls petits).

Lectura emocional

Comprèn les emocions i sentiments que es generen quan llegim, fent que l’aventura sigui més motivadora i planera. Consells per cuidar-la i ser pro-actius:

1-Explorar amb llibertat.

Som únics i irrepetibles amb els nostres gustos i inquietuds… Deixem que els infants explorin els llibres per trobar, la o les temàtiques que els atrau més.

 

2-Acompanyament.

Llegir un conte en veu alta és molt potent per generar un magnífic regust per la lectura i sobretot per teatralitzar la lectura, també atrau la seva atenció. Quan són més grans, compartir lectures en veu alta els ajuda en el ritme, entonació, vocabulari…

 

3-Poder terapèutic.

Molt important que la història que s’expliqui emocioni i faci reflexionar.

 

4-1001 Maneres de viure un llibre.

Un llibre ens ofereix moltes maneres de gaudir-lo, la portada i contraportada amb les seves il·lustracions, activitats relacionades amb la història del conte: excursions, manualitats, menjars… buscar un altre final o comentar que passaria si hi hagués una variable a l’història.

 

5-Llibres a prop.

Visitar les biblioteques o llibreries, acostumen a fer activitats relacionades amb la lectura i fan recomanacions de llibres segons cada infant.

 

6-Dia a dia. Com sempre s’ha dit, crear una rutina diària on els llibres siguin els protagonistes i que aquest moment esdevingui especial, deixa un molt bon fonament pels infants i la seva relació amb els llibres. A nosaltres els adults també, el fet de parar el ritme i estar una estona amb els nostres infants sense pressa i amb calma esdevindrà molt beneficiós. Tenim molt a guanyar.

 

7-Diversió. La diversió és prioritària amb els nadons i infants per relacionar-nos amb els llibres, perquè d’aquesta manera esdevé el superpoder de la lectura, lectura amb plaer que tots portem dins.

 

“Si vols créixer, inclou la lectura a la teva dieta”.

Eva García (col.12739). Òptic Optometrista especialitzada en visió infantil de La Creu Blanca. Mare d’un nen de 8 anys.

Related Posts

CatalanSpanish