BasqueCatalanEnglishSpanish

Arriba el setembre, i la tornada a la rutina ens pot produir un cert malestar. Quina mandra! Quin pal! S’ha acabat la bona vida! Són comentaris que fem quan s’apropen el final de les vacances i tornem al dia a dia. Com que són habituals i acceptats socialment, no els analitzem ni som conscients del seu impacte.

És clar que les vacances ens reporten moments de descans, de carregar piles, d’anar amb un altre tempo sense seguir una agenda plena de responsabilitats. Són moments per trencar amb la rutina, de diversió, de connexió amb la família, amb els amics, amb la natura. Ens aporten una reserva d’energia molt valuosa per la resta de l’any. Però justament el valor de les vacances bé donat pel fet que la resta de l’any treballem. Això fa que les valorem i les visquem com moments especials. Segons els experts, la rutina és bona i necessària a totes les edats i, com més petits, encara més.

Si poguéssim tornar de vacances no pensant que s’ha acabat la bona vida sinó plantejant-nos com podem portar una mica d’aquesta bona vida al nostre dia a dia començaríem molt millor. Podem aprofitar la nova energia de les vacances per millorar la nostra actitud en iniciar la feina. Utilitzar expressions com Torno amb les piles carregades! Benvinguda rutina! Torno amb ganes! ens ajuden a cultivar una actitud més positiva de cara el retorn a la feina i ens prevé de la depressió postvacances.

Algunes recomanacions per fer la tornada a la feina més agradable:

Planificar la tornada de vacances. Deixar algun dia lliure entre la tornada de vacances i l’inici de la feina ens permet organitzar-nos millor i tornar de manera més relaxada.

No fer un canvi brusc. Els experts recomanen fer una transició entre les vacances i la tornada a la feina. Tant adults com nens poden fer algunes de les activitats que feien a les vacances -jugar a cartes, anar a jugar al parc- durant els primers dies de la tornada.

Adaptar l’horari. És habitual que durant les vacances no tinguem horaris o que siguin diferents de la resta de l’any. És recomanable reprendre l’horari habitual uns dies abans de començar a anar a la feina o a l’escola, tant de dormir com de menjar. Podem començar per anar a dormir uns 15-30 minuts abans fins a consolidar l’horari que farem definitivament.

Preparar roba i material escolar amb antelació. A fi d’evitar estrès a última hora, que ens buida d’energia, és millor tenir enllestit aquests temes perquè no hàgim d’anar amb pressa a l’últim moment.

Mantenir una actitud positiva. En tornar a la feina ens podem trobar una acumulació de correus electrònics o activitats rutinàries que ens esperen. Prioritzar el més important i després anar fent a poc a poc la resta pot ajudar-nos a reprendre la feina de manera més serena.

Tornar als hàbits saludables. Menjar saludablement i fer exercici és una bona manera de mantenir el benestar físic i mental.

Cuidar-se. Procurar-nos moments d’autocura -fer un bany relaxant, anar al cinema, preparar-nos el nostre àpat preferit, fer un cafè amb una amiga- ens ajuda a recuperar forces.